Museum Sjoel Elburg biedt Bonhoeffercursus aan

Komend najaar biedt Museum Sjoel Elburg de cursus ‘Dietrich Bonhoeffer: Theoloog in een tijd van Jodenvervolging’ aan. De cursus wordt gegeven door prof. dr. Gerard den Hertog.

De Duitse theoloog en verzetsheld Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) was één van de eersten die in 1933 zijn stem verhief voor de Joden. Hij besefte waar het antisemitisme van Hitler en de zijnen toe zou leiden en zette zich ervoor in dat de protestantse kerk kleur zou bekennen en tegen de anti-Joodse maatregelen zou protesteren.

Bonhoeffer koos er uiteindelijk voor om deel te nemen aan een samenzwering tegen Hitler. In april 1943 werd hij gearresteerd omdat men zich niet kon voorstellen dat zijn actieve bijdrage aan het laten vertrekken van vijftien Joodse mensen naar Zwitserland hem geen enkel financieel gewin had opgeleverd. Vlak voor het einde van de oorlog, op 9 april 1945, is hij na een kort schijnproces in concentratiekamp Flossenbürg opgehangen.

De cursus is bedoeld voor wie Bonhoeffer nieuw is, én voor wie meer van hem wil weten. In drie cursusavonden komen de volgende onderwerpen aan de orde:
1. Bonhoeffer 1906-1933: Wat heeft hem waakzaam gemaakt voor antisemitisme?
2. Bonhoeffer 1933-1938: op de bres voor de Joden tegenover de nazistaat.
3. Bonhoeffer 1938-1945: hoe kan Duitsland, hoe kan de kerk verder na de Shoah?
Docent: Prof. dr. G.C. den Hertog, emeritus hoogleraar Theologische Universiteit Apeldoorn.
Lestijden: Drie woensdagavonden van 19.30-21.30 uur.
Data: 8 en 22 november en 6 december 2023.
Locatie: Museum Sjoel Elburg, Graaf Hendriksteeg 2. Parkeerplaats Schootsveld aan de Zwolscheweg.
Materiaal: een reader met lesteksten.
Cursusgeld: € 37,50

Aantal deelnemers: minimaal 16 en maximaal 30 cursisten.

Aanmelden kan onder vermelding van naam en adres via cursussen@sjoelelburg.nlAanmelden kan tot uiterlijk 27 oktober 2023. Zorg dat u er snel bij bent!